Monday, September 4, 2017

KEKUATAN DAN KELEMAHAN PETA I-THINK

NAMA: NUR FATIHAH ZAHRA' BINTI MOHD ISHAM
UNIT : BAHASA MELAYU 2

PENDAHULUAN
Istilah i-Think asalnya merupakan perkataan bahasa Inggeris yang bermaksud pemikiran inovatif (Innovative Thinking).  Pemetaan i-Think merupakan salah satu teknik terbaru yang telah diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia  kepada guru-guru di Malaysia. Hal ini kerana, pemetaan i-Think selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan negara kita iaitu untuk melahirkan murid yang berfikiran kreatif, inovatif serta berfikiran aras tinggi. Selain itu, pemetaan i-Think juga selari dengan proses pengajaran dan pembelajaran abad ke-21 di dalam kelas.  Pemetaan i-Think telah dicipta dan diperkembangkan oleh Dr. David Hyerle. Dr. David Hyerle (pg. 6, 2014) menyimpulkan bahawa pemetaan i-Think sebagai visual bahasa yang  biasa untuk pemikiran. Pemetaan i-Think terdiri daripada lapan bentuk iaitu, peta buih, peta buih berganda, peta dakap, peta bulatan, peta pokok, peta alir, peta pelbagai alir dan peta titi. Pemetaan i-Think boleh dirujuk seperti rajah dibawah; 


contoh peta i-Think

Terdapat beberapa kelebihan peta i-Think terhadap proses pembelajaran. Antara kelebihan peta i-Think ialah
  • Memproses maklumat dengan lebih cepat.  
    Melalui peta i-Think, murid akan dapat memproses maklumat dengan lebih cepat kerana maklumat yang ringkas dan padat.

  • Dapat meningkatkan tahap pemikiran dari aras rendah ke aras yang lebih tinggi.
    Melalui peta i-Think, murid mampu untuk meningkatkan tahap pemikiran dari aras rendah ke aras yang lebih tinggi kerana untuk pembinaan peta i-Think melibatkan daya imaginasi yang tinggi. 

  • Dapat melahirkan individu yang berfikiran kreatif dan inovatif.
    Melalui peta i-Think, individu dapat melahirkan fikiran yang kreatif dan inovatif kerana peta i-Think memerlukan daya kreativiti yang tinggi untuk menghasilkannya. 

  • Sesuai untuk dilakukan untuk semua subjek. Peta i-Think sesuai untuk dilakukan untuk semua subjek kerana kriteria yang peta        i-Think yang tidak spesifik.
  • Menstruktur pemikiran dengan cara yang sistematik
    Melalui peta i-Think yang teratur, hal ini dapat mencorakkan menstruktur pemikiran yang sistematik. 

  • Dapat menjimatkan masa 
    Bahan bacaan yang dihasilkan melalui peta i-Think dapat menjimatkan masa untuk mengulang kaji semula kerana peta i-Think memuatkan isi-isi ringkas serta mudah difahami.
Peta i-Think juga mempunyai kelemahan yang tersendiri. Antara kekurangan yang boleh didapati di dalam peta i-Think ialah;
  • Peta i-Think tidak mampu untuk menghuraikan setiap isi yang penting.
    Hal ini menyebabkan perkara yang penting terlepas pandang semasa membuat nota peta i-Think.
  • Peta i-Think tidak mempunyai susunan yang teratur. 
    Hal ini kerana, peta i-Think disusun dalam keadaan yang berselerak.

    PENUTUP
    Kesimpulannya, peta i-Think mempunyai kelebihan dan kekuatannya yang tersendiri.









No comments:

Post a Comment